Halaman

Bagéa Wilujeng Tepang

Majalah SundaMidang munggaran medal sasih Nopémbér 2004. SundaMidang mibanda motto : Majalah Sasihan Aoseun Warga Nu Nyarunda. Midang makalangan ngawedelan hirup huripna Pérs Sunda di Nusantara. Sanajan karék sababaraha taun, SundaMidang mayeng tur maneuh nepungan palanggan satiana di tatar Jawa Barat, Banten, Jakarta, malah nepi ka wewengkon séjénna

Rapor Pamaréntahan SBY


Ku Karno Kartadibrata *)

Sakeudeung deui taun 2014 cunduk tur Pilprés 2014 - 2019 bakal diayakeun. Atuh pamaréntahan SBY  ogé bakal marén. Naon hasilna? Teu acan aya nu munel, komo deui karasa mangpaatna ku rahayat balaréa. Bisa jadi pamaréntah ngagulkeun angka tumuwuhna ékonomi 6,8 % minangka hasil pangwangunan nu mucekil. Kitu deui meureun bisa disebut préstasi, pamaréntahan kaitung stabil, buktina kabinét henteu “jatuh bangun”. Minangka catetan, ti saprak taun 1998, apan ngan Présidén SBY nu mampuh mingpin nagara jeung pamaréntahan salila dua kali jabatan.
Tapi, tétéla angka tumuwuhna ékonomi nu luhur teu nyambung geuning jeung karaharjaan rahayat. Coba waé, lahan pagawéan apan teu nyampak, buktina TKW kulayaban ka mancanagara. Kitu deui pangabutuh dasar saperti perumahan pohara teu nyukupanana. Conto nyata, iklan perumahan méwah sakitu ceuyahna dina tv, tapi mana program pamaréntah nyadiakeun perumahan murah keur rahayat? Atuh, katahanan pangan ogé, upamana swasembada béas, teu kahontal, sanajan ari rahayat nepi ka kalaparan mah, saperti di Koréa Utara mémang henteu kungsi kajadian. Satuluyna katahanan énerji ogé teu puguh tahapanana, buktina supsidi BBM angger waé matak nyekék anggaran nagara.   

Korupsi
Korupsi ogé angger mahabu. Lebah dieu mémang lain saukur kahéngkér pamaréntahan ayeuna, ku lantaran geus kajadian ti pamaréntahan saméméhna. Ngan nu matak codéka, parakader partéy Démokrat minangka partéy pamaréntah milu ogé kana polah korupsi. Sasatna ari kitu mah taya onjoyna atuh dibandingkeun jeung partéy séjénna. Masing kumaha waé ogé, pingpinan partéy Démokrat piraku teu neundeun curiga kana polah kader partéyna nu korupsi, tapi ku naon atuh henteu dipahing ti awalna kénéh? Upamana waé Anas Urbaningrum, minangka Ketua Umum Partéy Démokrat, tangtuna apal kana polah Nazarudin, kitu deui SBY, minangka Ketua Pembina Partéy Démokrat, piraku teu meunang laporan ngeunaan polah kaderna. Tapi ku naon atuh Nazarudin diangkat jadi  bendahara partéy?
Lian ti kitu, Présidén SBY ogé teu némbongkeun prakarsa aktip nyegah korupsi di pamaréntahan. Buktina, Présidén SBY saukur “menghimbau” supaya para menteri ulah midua kasatianana antara nyumponan pancén nagara jeung pancénna minangka pangurus partéy pulitik. Tapi, nepi ka ayeuna, angger waé geuning paramenteri nu polahna kitu téh diantep henteu diwarah? Atuh Présidén ku anjeun ku naon henteu méré conto, ngundurkeun diri ti partéy pulitik supaya bisa namplokkeun pamaliréna kana pancén pamaréntahan jeung kanagaraan? Padahal, Busyro Muqodas, minangka salasaurang Ketua KPK, apan kungsi togmol ngusulkeun supaya Présidén SBY méré conto ngécagkeun kalungguhanana di partéy pulitik. Tapi, lebeng nepi ka ayeuna, can aya jawabanana ti Présidén SBY kana usulan Busyro Muqodas bieu.

Konflik sosial
Indonésia padamuji pédah bisa répéh-rapih sanajan bangsana sakitu pluralna (diwangun ku rupa-rupa étnis, agama, jeung ras). Éta téh bisa lumangsung ku lantaran parapamingpin bangsa urang geus sapuk nyekel pageuh Pancasila, minangka dasar nagara sarta sawangan hirup bangsa Indonésia sakumna. Tapi, hal nu matak pujieun kitu téh ayeuna mimiti rengat tur marékplékan. Contona, kajadian di Cikeusik, Banten, sababaraha taun ka tukang, kitu deui kajadian di Sampang, Madura, sababaraha bulan ka tukang.
Nu matak hanjakal, kajadian konflik sosial nu kahudang ku béda paham kaagamaan téh can bisa diréngsékeun waé. Malah pamaréntah kawas nu ngantep, atawa masalahna disalénggorkeun kana hal séjén. Upamana waé kajadian di Sampang, saukur disebutkeun “masalah kulawarga” nu sasatna ngapilainkeun béda paham kaagamaan nu tumuwuh dina tanggapan masarakat ngeunaan paham Suni jeung Syiah. Atuh nu leuwih parna, hukum teu mampuh ditanjeurkeun, nu akibatna kajadian saperti kitu bisa kajadian deui di mangsa nu bakal datang. Sasatna konflik henteu dianggeuskeun nepi ka dasar masalahna, tapi diantep angger dina kaayaan “tiis-tiis jahé”.
Kitu deui konflik sosial nu dibalukarkeun ku masalah tanah jeung sajabana. Can témbong tarékah pamaréntah nu sipatna gembleng (komprehensip) pikeun ngaréngsékeunana.
Jelas, kahéngkér pamaréntahan ayeuna, di antarana, balukar henteu anggeusna pangwangunan dina widang pulitik. Sanajan sistem pamaréntahan kasebut présidénsial, tapi teu nyambung jeung kahirupan partéy pulitik nu sasatna multi partéy. Kahirupan multi partéy apan leuwih nyambung jeung sistem pamaréntahan parleméntér. Hal nu “rancu” saperti kitu ngalantarankeun teu kahontalna pamaréntahan nu kuat, minangka pasaratan utama pamaréntahan nu démokratis.
Tangtu waé, hal saperti kitu teu bisa diteumbleuhkeun ka pamaréntah wungkul, ku lantaran mangrupa tanggung jawab DPR ogé nu sarua boga pancén ngawangun kahirupan pulitik nu luyu jeung amanat konstitusi. Sanajan kitu, pamaréntah sabenerna boga kawajiban utama pikeun ngayakeun torobosan pulitik, upamana waé ngabasajankeun jumlah partéy pulitik. Mémang, pamaréntah geus ngayakeun koalisi partéy pulitik, sababaraha partéy pulitik saperti Golkar, PAN, PKB, PKS, jeung nu séjénna, diajak ngagabung jeung Partéy Démokrat. Tapi, hanjakal tarékah bieu téh gaplah alias gagal total. Partéy Démokrat tétéla teu mampuh ngajak partéy pulitik séjénna nu ngagabung dina koalisi, sabilulungan ngeunaan masalah-masalah nu dianggap penting saperti pentingna naékkeun harga BBM jeung isu strategis séjénna.

Palajaran keur Pilprés 2014
Présidén SBY mémang geus hasil ngarawat kakawasaan nu geus kahontal ku dirina nepi ka dua kali mangsa jabatan. Hal kieu nya bisa waé dianggap mangrupa préstasi. Tapi, naon sumbangan nu nyata tina  sapuluh taun kakawasaanana pikeun karaharjaan rahayat sakumna?
Tina sababaraha kahéngkér pamaréntahan SBY saperti nu geus ditataan, témbong réa masalah nu teu anggeus, malah saukur jadi momotan masalah pikeun pamaréntahan satuluyna. Dalah di kumaha, Présidén SBY leuwih remen ngabalicet tina masalah, lain tarung anggeus-anggeusan ngaréngsékeun masalah, bari jeung wani narima résiko, saperti pamingpin gedé nu neundeun tapak dina sajarah. Ana kitu, rapor pamaréntahan SBY, hésé dibantahna, kaasup teu nyugemakeun. Ieu mangrupa palajaran penting pikeun urang saréréa nu bakal milih présidén nu bakal datang.***

*) Drs. Karno Kartadibrata, budayawan.Rapor Pamaréntahan SBY